WEB BLOG
this site the web

Air Mata

Waktu terus berlalu silih berganti, zaman demi zaman berubah. Begitu pantas masa beredar. Tanpa terasa, umur ini makin bertambah. Tapi... ..usia hidup makin berkurang... . hari demi hari, minggu demi minggu, bulan demi bulan, tahun demi tahun, setapak demi setapak, tempat yang dituju oleh setiap insan semakin hampir. Tempat yang pasti akan kita pergi... .itulah alam barzakh! Alam yang baru akan dihuni selepas kematian kita.
Siapakah yang tahu : Berapa lamakah lagi tersisa usia hidup kita didunia? Tak siapa yang boleh menjawabnya. Yang pasti... .semakin lama... semakin singkat dan dekat. Tapi, adakah kita telah bersedia? Apa kata jika masanya sudah telalu hampir? Bagaimana? Ah... . berfikir dan membayangkannya pun sudah terasa cemas, takut dan bimbang. Namun, kebanyakkan daripada kita masih lupa dan lalai...

Sampai bila wahai jiwa? Sampai bila? Sampai bila engkau akan lupa tentang hakikat penciptaanmu?

Sampai bila engkau akan membelakangkan perintah rabbmu? Demi menurut selera hawa nafsumu... terlena dek khayalan-khayalan yang kosong? Sampai bila ? Sampai ajal menjemputmu?

Telah banyak arahan, nasihat, dan peringatan disampaikan! Tetapi masih terasa kurang. Tahukah engkau harta yang kau banggakan dan tompok-tompok itu akan membelit lehermu di akhirat nanti?

Berapa banyak pula masa yang kau habiskan dengan sia-sia? Tidak tahukah engkau masa-masa ini juga akan dipertanggungjawabk an di hadapan Rabbmu Tahukah kau tentang sebuah syair mengungkapkan : tidak patutlah hidup, seseorang yang berfikir, kecuali hijrah dari satu keadaan ke satu keadaan yang lebih baik. Janganlah engkau biarkan dirimu dipermainkan oleh dunia, sedangkan engkau melihat segala ibrah didalamnya.

Engkau tinggalkan al-Quran, sebaliknya engkau dengari lagu-lagu hina yang mempesona. Bukankah engkau juga tahu kesenangan hidup didunia hanya sementara, hanyalah sedikit cuma... berbanding dengan apa yang akan diperolehi di akhirat. Sanggup kau menggadai kesenangan dan kemewahan di sana untuk bersantai senang dengan hidup yang sementara di sini?

Mengenangkan keadaan yang sedemikian, tidak disedari air mata menitis membasahi pipiku. Aku menangis kerana terlalu sedikitnya amalan kebaikan, dan banyaknya dosa yang menyaluti tubuhku. Tiba-tiba, terasa titisan air mata bersuara : Gerangan apa yang terjadi wahai hamba Allah?. Siapa engkau? tanyaku. Aku titisan air matamu! jawab suara itu. Lalu, apa yang menyebabkan engkau keluar? Gelojak panas hatimu! Panasnya hatiku..? lalu apa yang meyalakan api di dalam hatiku, sehingga engkau merasa panas? Dosa-dosamu, dan maksiat yang telah engkau kerjakan. Apa... .? Dosa... ..? Apakah dosa mempengaruhi panas di dalam hati? Ya... tidakkah dikau pernah mendengar doa rasul yang dibacanya terus menerus?

Ya Allah ya tuhanku, bersihkanlah segala dosaku dengan air salji yang dingin.
Aku tertunduk diam. Berbagai pertanyaan terlintas dalam benakku tidak menentu, sampai pada satu ketika aku bertanya: Mengapa Rasulullah berdoa seperti itu, padahal kita tahu air yang panas mempunyai kesan yang kuat untuk menghilangkannya? .

Oh... .pertanyaan itu telah mengingatkan aku tentang pertanyaan ibnu Qayyim al-Jauzi kepada Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah. Jawapan beliau; sesungguhnya maksiat dan kesalahan itu akan mendatangkan panas dan najis di dalam hati, sehingga hati menjadi lemah dan tidak berdaya menghadapi api syahwat. Sesungguhnya maksiat dan dosa seperti kayu bakar yang akan memarakkan kobaran api tadi, sebab itu semakin banyak maksiat dan dosa yang dikerjakan, semakin besarlah kobaran api tadi. Sedangkan air pula membersihkan kotoran dan menghentikan kobaran api. Apabila air itu bertambah dingin, maka daya penyejukkannya akan bertambah kuat, dan mampu membersihkan kotoran secara sempurna. Hurai air mata.
Engkau benar wahai air mata. Aku merasa gelisah, dan perasaanku tidak menentu di dalam hatiku. Aku kira ini merupakan dosa dan kealpaanku terhadap Rabbku.

Ya, benar apa yang engkau katakan, kerana sesungguhnya maksiat itu mendatangkan kesialan bagi pelakunya. Oleh itu, cepatlah engkau bertaubat sebelum ajal menjemputmu.

Sebelum berpisah, bolehkah aku bertanya satu pertanyaan?

Silakan,

Aku merasakan hati ini terasa keras bagai batu karang. Berapa banyak nasihat yang masuk tetapi aku tetap lalai terhadap hak-hak Rabbku. Yang anehnya, mengapa engkau tetap keluar?
Wahai hamba Allah, itulah panggilan fitrah. Jika engkau perhatikan pada masa-masa seperti sekarang ini, engkau menemui hati yang membatu, keras bagai batu karang lautan yang tidakkan goyang diterpa hempasan-hempasan gelombang dakwah dan suara hati nurani sendiri. Engkau akan sulit menemui hati yang sentiasa beriltizm untuk zikrullah, kecuali mereka yang mendapat taufik dan hidayah Nya.

Apa yang menyebabkan perkara ini?

Cinta dunia, dan tertipu oleh fatamorgana di dalamnya. Manusia sekarang ini telah terlena dan tertipu oleh kemewahan yang palsu dan fana. Dunia tidak ubah seperti ular yang dikagumi kerana kehalusan kulit dan keindahannya. Namun, disebalik itu mereka tidak sedar dia membawa malapetaka yang besar, dan berupaya untuk mematikan.

Apa yang dimaksudkan dengan racun itu?

Dosa-dosa dan maksiat, kerana sesungguhnya noda-noda dosa itu adalah racun di dalam hatimu. Maka, kita harus sucikan dan keluarkannya dari dalam. Jika tidak, maka akan matilah hati kita.
Lalu bagaimanakah caranya bagi kita untuk membersihkannya dari racun itu?

Dengan taubat yang terus menerus, dan hijrah ke perkampungan orang-orang yang kembali ke jalan yang benar melalui kereta orang-orang yang beristighfar, dan memohon ampun daripada Rabbnya. Dengan itu, engkau akan mengetahui segala sesuatu yang akan membersihkan hatimu dari benih-benih dosa yang akan tumbuh! Sekian

0 comments:

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies