WEB BLOG
this site the web

Penghayatan Ramadhan Al-Mubarak

Alhamdulillah...kita semua telah berada dalam Madrasah Ramadhan. Juga telah melangkau 3Ramadhan 1430H. Syukur kehadrat Allah SWT kerana masih memberi peluang dan kesempatan kepada kita untuk sama-sama memperbaiki diri yang dhaif ini...

Selama 3hari ini, sejauhmanakah penghayatan kita kepada kedatangan Ramadhan Al-Mubarak ini? Adakah kita memanfaatkannya dengan amal ibadah sebanyak mungkin? Adakah kita menghayati Ramadhan ini dengan penuh keimanan dan keinsafan?

Madrasah ini masih lagi berbaki 26 atau 27 hari lagi. Dikesempatan yang ada ini, marilah sama-sama kita mempertingkatkan mutu dan kualiti ibadah kita. Jangan jadikan Ramadhan ini sekadar kelaziman berpuasa yang tiada nilai tambah dan peningkatan pada diri kerdil kita. Sama-sama kita menghayati dengan sepenuhnya Ramadhan Al-Mubarak.

Firman Allah SWT yang bermaksud :

"Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) pd malam qadar.Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu?Malam kemuliaan itu lebih baik daripada seribu bulan.Pada malam itu turun para malaikat dan ruh(Jibril) dgn izin Tuhannya unt mengatur semua urusan.Sejahteralah (malam itu) sampai terbit fajar." (Al-Qadr:1-5)

Berikut beberapa hadith yang menceritakan fadhilat bulan Ramadhan untuk kita hayati bersama dan mendapat keberkatannya :

Dari Abi Hurairah beliau berkata : Telah bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

"Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan."(HR Bukhari, Muslim & Nasaei)

Sabda Nabi Muhammad SAW yang bermaksud :

"Barangsiapa berpuasa dibulan Ramadhan karena Iman dan mengharap pahala dari Allah maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu." (HR Bukhari dan Muslim)

Dan Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud :

"Sesiapa yang mendirikan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan maka akan diampunkan baginya dosanya yang telah lalu."(HR Bukhari, Muslim, Abu Daud, Nasaei & Baihaqi)

Daripada Abi Solih Az-Zaiyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah SAW telah bersabda yang bermaksud :

"Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untuk Ku dan Aku sendiri yang akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri isterinya pada hari itu dan tidak meninggikan suara.

Sekiranya dia dihina atau diajak berkelahi maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri Nabi Muhammad saw didalam kudratNya maka bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. " (HR Bukhari& Muslim)

"Jika awal Ramadhan tiba, maka setan-­setan dan jin dibelenggu, pintu-pintu neraka ditutup, tidak ada satu pintu pun yang dibuka. Sedangkan pintu-pintu surga dibuka, dan tidak satu pintu pun yang ditutup. Lalu ada seruan (pada bulan Ramadhan); Wahai orang yang menginginkan kebaikan, datanglah. Wahai orang yang ingin kejahatan, tahanlah dirimu. Pada setiap malam Allah SWT memiliki orang-orang yang dibebaskan dari neraka." (HR Tirmidzi)

Semoga Ramadhan kali ini lagi ada peningkatannya berbanding dengan Ramdhan yang lalu. Diharapkan juga semoga kita menjadi hambaNya yang hari ini lebih baik dari kelmarin...Insya Allah.

0 comments:

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies