WEB BLOG
this site the web

Tips Membina Kredibiliti Pimpinan

KEIKHLASAN KERANA aLLAH SWT SERTA SENTIASA BENAR DAN JUJUR
Perkara ini akan memudahkan datangnya pertolongan Allah SWT kepadanya. Dengan demikian Allah SWT akan menghimpunkan golongan yang ikhlas dan benar lagi jujur untuk membantu dan berdiri bersamanya dengan penuh kejujuran serta keikhlasan.

Firman Allah SWT yang bermaksud :
'Jika kamu menolong agama Allah SWT nescaya Allah SWT akan menlong kamu'


WAJIB SENTIASA MERASA SENSITIF TERHADAP PENGINTIPAN DAN PENGAWASAN ALLAH SWT TERHADAPNYA SETIAP AMAL YANG DIUSAHAKANNYA
Perasaan itu akan mendorongnya segera membuat kebaikan dan membaiki segala kerjanya serta mendorongnya manaiki martabat IHSAN.

'Hendaklah kamu menyembah Allah SWT seolah-olah kamu melihatnya, jika kamu tidak melihatNya makan sesungguhnya Dia melihhatmu'

MEMOHON PERTOLONGAN DARIPADA ALLAH SWT DALAM SEGALA PERKARA DAN URUSAN
Sentiasa memohon perlindungan Allah SWT dan mengadu kepadaNya.
Sentiasa mengawal perasaan bahawa segala usaha adalah kerana kudrat kuasa serta perencanaan Allah SWT.
Sentiasa menyedari bahawa semua amal dan usaha itu hanyalah sebagai musabbab sahaja dan sesungguhnya segala kejayaan hanyalah dengan pertolongan Allah SWT.

MEMPUNYAI RASA TANGGUNGJAWAB YANG MENDALAM
Ini akan mendorongnya agar berhati-hati dalam memegang amanah yang didukungi. Mestilah mengetahui, menyedari, berusaha bersungguh-sungguh serta memberi pengorbanan dalam melaksanakan tugas dan amanah yang dipikul.
bersedia menghadapi segala kemungkinan yang akan berlaku dalam mencapai faedah dan natijahnya.

KEMURNIAAN PENGERTIAN KASIH SAYANG DAN UKHUWWAH FILLAH
Perkara ini hendaklah dipupuk antara pimpinan dan mereka yang dipimpin. hal ini akan melahirkan suasana persefahaman, kesepakatan, tolong-menolong dan kerjasama dalam mengatasi segala masalah dan rintangan.

MERANGKA DAN MERANCANG
Perancangan, penetuan, matlamat, marhalah, persiapan dan sebagainya mengikut kemampuan.
Bijak mengagih-agihkan tugas dan kerja yang penting kepada mereka yang berkenaan dalam memberikan penjelasan yang sewajarnya.
Mengawasi perlaksanaan kerja yang telah diarahkan dan mengatasi segala rintangan serta halangan yang mendatang.

KEPIMPINAN DAN MEREKA YANG DIPIMPIN MESTILAH BERUSAHA MEMBENTUK IMAN YANG KUAT

WASIAT IMAN SYAHID HASSAN AL BANNA

Kamu tidak akan dikalahkan lantaran sedikitnya bilangan kamu, lemahnya kelengkapan dan peralatan kamu atau berhimpunnya musuh-musuh menentang kamu, kerana walaupun semua penghuni di muka bumi ini berhimpun memusuhi kamu nescaya mereka semuanya tidak dapat membahayakan kamu kecuali apa yang telah ditentukan Allah kepada kamu.

Tetapi kamu akan dapat dikalahkan dengan begitu teruk yang mengakibatkan kamu hilang segala-galanya lantaran satu sebab iaitu :

Apabila hati kamu telah rosak, Allah SWT tidak memperbaiki amal-amal kamu, suara kamu telah berpecah dan fikiran kamu bertentangan antara satu sama lain.

Sebaliknya selagi kamu bersatu padu, ditambah dengan sentiasa mengadap Allah SWT, sentiasa jalankan ketaatan kepadaNya, berjalan menurut manhaj redhaNya, tidak pernah merasa lemah dan hina, maka kamulah umat yang paling tinggi...

Allah SWT bersama kamu dan Dia tidak akan mensia-siakan amal dan usaha kamu.

Petikan : Jalan Dakwah, Antara Pimpinan dan Tentera(M.Masyhur)

Untuk sahabat-sahabatku,
Jasamu dikenang, hanya Allah SWT yang layak membalasnya. Pengorbanan hari ini adalah untuk memastikan kesinambungan perjuangan generasi akan datang, kerana kita adalah mata rantai perjuangan itu.

0 comments:

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies