WEB BLOG
this site the web

Anak : Kenapa boleh jadi begini?

Bismillahirrahmanirrahim.

Suasana, keadaan dan masalah sosial yang berlaku di Malaysia amat menakutkan kita. Setiap hari kita dikhabarkan dengan berita bunuh, rogol, sumbang mahram dan sebagainya. Dimanakah silapnya?
Sempena dengan Hari Bapa hari ini, pelbagai kes diwartakan dalam akhbar tempatan. Kepada mereka yang bergelar anak, dimanakah nilai hormat kepada seorang ayah? Dimanakah nilai kasih sayang kepada sebuah keluarga? Mereka menatang kita bagai minyak yang penuh. Mereka membesarkan kita. Namun, apa balasan kita kepada mereka? Kebahagian? Kebaikkan? Kesenangan?Kenapa kita tidak mampu untuk memberi mereka kasih sayang setelah kita meningkat dewasa?



" Memang rindu,
tapi kalau mereka
tak sayang,
nak buat apa ".








Sedih apabila melihat gambar diatas. Kelihatan seorang bapa yang ditinggalkan sebatang kara tanpa pemerhatian anak-anaknya. 3o tahun ditinggalkan keseorangan, tanpa kasih sayang anak-anak. Wahai anak, dialah yang memberi minum, makan, pakai kita sewaktu kecil. Sanggup kau melakukan perkara ini kepada mereka. Tidakkah kau kasihankan mereka?

Kepada seluruh mereka yang bergelar anak, sedarilah, insafilah atas segala kesilapan dan kesalahan lalu. Sama-sama kita membaiki akhlak, membentuk jati diri yang mulia. Begitu juga dengan ibubapa, berilah sepenuh perhatian kepada anak-anak. Bukan hanya yang kecil menjadi tumpuan, yang remaja, dewasa sepatutnya perlu diambil cakna juga.

Mudah-mudahan perkara sedemikian rupa tidak sesekali akan berlaku kepada keluarga, adik-beradik, saudara-mara insan kerdil ini. Jua mengharapkan keadaan yang lebih baik untuk masyarakat semua. Sebelum melakukan sesuatu, fikirkan dengan sebaik mungkin. Yang pasti, untuk melihat semuanya kembali sempurna adalah kembali kepada Allah SWT.

رَبَّنَا اغْفِرْ لِى وَلِوَالِدَىَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

" Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan kedua ibubapaku serta orang-orang yang beriman pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.

( Surah Ibrahim, ayat : 14 )

" Ya Allah, ampunilah aku dan ampunilah kedua-dua ibubapaku dan cucurilah rahmat kepada mereka sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayang memelihara dan mendidikku ketika kecil ".





0 comments:

 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies