WEB BLOG
this site the web

Mengukur Sebuah Cinta

Di dlm Kitab Hayatus Shahabah, halaman 524-525 diriwayatkan kisah berikut:

Menjelang Perang Uhud, Abdullah bin Jahsy mengajak sahabatnya, Sa’d bin Abi Waqqash utk berdoa. Ajakan itu dipersetujui oleh Sa’d. Keduanya mulai berdoa. Sa’d berdoa terlebih dahulu:

“Tuhanku, jika nanti aku berjumpa dgn musuhku, berilah aku musuh yg sgt perkasa. Aku berusaha membunuh dia dan dia pun berusaha membunuhku. Engkau berikan kemenangan kpdku sehingga aku berhasil membunuhnya dan kemudian mengambil miliknya (sebagai rampasan perang).”

Abdullah mengaminkannya. Tiba giliran Abdullah berdoa:

“Tuhanku, berilah aku musuh yg gagah perkasa. Aku berusaha membunuhnya, dan ia berusaha membunuhku. Kemudian ia memotong hidung dan telingaku. Kalau nanti aku bertemu denganMu, Engkau akan bertanya: ‘Man jada’a anfaka wa udzunaka?’ (Siapa yang telah memotong hidung dan telingamu?). Aku akan menjawab bhw keduanya terpotong ketika aku berjuang di jlnMu dan jln Rasulullah (fika wa fi rasulika). Dan Engkau, ya Allah akan berkata: ‘Kamu benar!’ (shadaqta).”

Sa’d mengaminkan doa Abdullah tersebut. Keduanya berangkat ke medan Uhud dan doa keduanya dimaqbulkan Allah.

Sa’d bercerita kepada anaknya, “Duhai anakku, doa Abdullah lebih baik daripada doaku. Di senja hari aku lihat hidung dan telinganya tergantung pd seutas tali.”

Kisah ini telah melukiskan sebuah cara untuk mengukur cinta kita pada Allah. Sementara ramai yang berdoa agar mendapat ini dan itu, seorang pencinta sejati akan berdoa agar dapat bertemu dengan kekasihnya sambil membawa sesuatu yang bisa dibanggakan.

Ketika di Padang Mahsyar nanti Allah bertanya kepada anda: “Dari mana kau peroleh hartamu di dunia?” Anda akan menjawab, “Harta itu ku peroleh dgn kolusi dan korupsi, dengan memalsu kuitansi, dengan mendapat cipratan komisi.”

Allah bertanya lagi, “Apa saja yang telah engkau lakukan di dunia?”
“Ku hiasi hidupku dengan dosa dan nista, tak henti-hentinya ku cintai indah dan gemerlapnya dunia hingga aku dipanggil menghadapMu.” Allah dengan murka akan menjawab, “Kamu benar!”

Bandingkan dengan seorang hamba lain yang ketika di Padang Mahsyar berkata kepada Allah:
“Telah ku tahan lapar dan dahaga di dunia, telah ku basahi bibirku dengan zikir, dan telah ku curahkan waktu dan tenagaku untuk keagungan namaMu, telah ku hiasi malam ku dengan ayat suciMu dan telah ku letakkan dahiku di sejadah untuk bersujud pada kebesaranMu.”

Dan Allah akan menjawab, “Kamu benar!”

Duhai.. adakah kebahagian yang lebih dari itu; ketika seorang hamba menceritakan amalnya dan Allah akan membenarkannya.

Mahukah kita pulang nanti ke kampung akhirat dengan membawa amal yang bisa kita banggakan? Mahukah kita temui Kekasih kita sambil membawa amalan yang akan menyenangkanNya?

Allahu ‘lam bisshawab.

BUBUR ASYURAA'; DI ANTARA ADAT DAN SYARIAT

Tersebut di dalam kitab Nihayatuz Zain, bahawasanya ketika mana bahtera Nabi Nuh a.s berlabuh di Bukit Juudi pada hari Asyuraa' maka berkatalah Nabi Nuh a.s kepada umatnya:

"Himpunkan apa yang kamu miliki daripada makanan yang lebih-lebih, maka dibawalah satu genggam daripada kacang Baqila' iaitu kacang ful (Kacang Poi) dan satu genggam kacang adas dan Ba'ruz dan tepung dan kacang Hinthoh sehingga menjadi tujuh bagai biji bijian yang dimasak".

Maka berkatala Nabi Nuh a.s: "Masakkanlah sekaliannya kerana kamu sudah mendapat kesenangan sekarang", maka berdasarkan kisah inilah sebahagian kaum muslimin menjadikan makanan mereka itu daripada biji-bijian (bubur Asyuraa'), dan adalah masakan itu yang pertama dimasak di atas permukaan bumi setelah berlakunya banjir besar dan taufan yang melanda bumi".

Syeikh Ibnu Hajar Al-'Asqolani bersyair dengan katanya yang bermaksud:

Pada hari Asyuraa' tujuh yang dimakan, iaitu Gandum (tepung) dan Beras, kemudian Kacang Mash (kacang kuda) dan Kacang Adas (kacang parpu)

Dan Kacang Himmash (kacang putih) dan Kacang Lubia (sejenis kacang panjang) dan Kacang Ful (kacang Poi),

Inilah pendapat yang soheh dan manqul (yang diambil dari kalam Ulama').

Sesungguhnya peristiwa memasak makanan di Bukit Juudi itu merupakan suatu arahan daripada Nabi Nuh a.s dan setiap arahan para Nabi dan Rasul itu merupakan suatu hukum yang patut dipatuhi oleh umatnya.

Setelah kedatangan Nabi Muhammad SAW, maka terbatallah hukum hakam atau syariat nabi yang dahulu kecuali beberapa perkara yang juga diamalkan seperti persoalan Aqidah Islamiyyah, khabaran peristiwa umat yang terdahulu untuk diambil pengajaran dan sebagainya.

Dan kita akan dapati di dalam kitab-kitab usul Fiqh ada dibahaskan secara panjang lebar tentang beberapa perkara yang merupakan sumber-sumber rujukan hukum di dalam Islam, iaitu: Al-Quran, al-Hadis, Ijma' Ulama, Qias, Istishab, Istihsan, Maslahatul Mursalah, al-Urf, Sadduz Zara'ii, Amal Ahli Madinah, Mazhab Sahabat dan Ash Syar'uu Man Qablana.

Ash Syar'uu Man Qablana bererti perkara yang berlaku pada zaman dan umat dahulu yang tidak dinasakhkan (dibatalkan) untuk dijadikan iktibar dan panduan hidup berterusan oleh umat yang akan datang.

Maka bubur Asyuraa' merupakan salah satu daripada perkara yang disebutkan sebagai Ash Syar'uu Man Qablana yang boleh kita amalkan dalam kehidupan kita. Itupun kalau dimasak dan diadakan dengan tujuan mengingati peristiwa yang berlaku di zaman Nabi Nuh a.s, di mana manusia lupa dan lalai dengan tuntutan beragama disebabkan menuruti kehendak hawa nafsu yang rakus maka Allah taala tenggelamkan mereka sehingga tiada sesuatu untuk dimakan melainkan sedikit sahaja.

Dan lagi elok kita adakan dan masakkan bubur Asyuraa' dengan tujuan untuk memberi makan kepada keluarga, faqir miskin yang sangat memerlukan kepada makanan dan orang yang berpuasa dan sebagainya.

Dan lebih elok lagi apabila diadakan bubur tersebut secara berjemaah atau gotong-royong yang akhirnya akan menyebabkan terjalinnya ikatan ukhuwwah yang erat dan kukuh.

Tetapi janganlah sampai bubur Asyuraa' dijadikan matlamat, sehingga akhirnya mengenepikan penghayatan terhadap ibadah, seumpama Puasa Sunat Asyuraa'.

Maka dengan tujuan-tujuan di atas tadi, menjadikan bubur Asyuraa' yang kita adakan itu adalah Ibadat. Tetapi sekiranya bubur yang menjadi perseoalan penting dengan semata-mata untuk mencuba resepi baru, sehingga mengenepikan tujuan ianya disyariatkan, maka ianya menjadi adat semata-mata dan kosong dari mendapat ganjaran pahala Allah taala.

Pencalonan Baru Untuk Barisan Kepimpinan PMRAM Dibuka

Sumber: http://www.pmram.org

PMRAM hari ini mengumumkan bahawasanya tarikh pencalonan bagi barisan kepimpinan PMRAM sesi 2010, dibuka bermula pada 23 Disember 2009, bersamaan dengan 6 Muharram 1431H, hari Rabu sehingga pada 30 Disember 2009, besamaan dengan 13 Muharram 1431H, hari Rabu.

Segala urusan pencalonan boleh dibuat sepanjang tarikh tersebut melainkan pada hari Jumaat. Borang pencalonan boleh didapati di Pejabat PMRAM, bagi ikhwah dan di Rumah Selangor, Hayyu 'Asyir bagi pencalonan akhawat. Setiap borang pencalonan yang hendak dihantar, perlu menghantar dari terikh permulaan pembukaan pencalonan sehingga pada tarikh akhir pencalonan selewat-lewatnya pada jam 4 petang.

Segala permasalahan, bolehlah terus berhubung kepada Pengarah Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) PMRAM, Saudara Rafzan bin Razak di talian, +20114527822 bagi ikhwah, dan Saudari Huzaimah binti Mustaffa di talian, +20191228204.
 

W3C Validations

Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Morbi dapibus dolor sit amet metus suscipit iaculis. Quisque at nulla eu elit adipiscing tempor.

Usage Policies